۱۳۹۰/۰۴/۱۴

KLM * کی ال ام



کی ال ام (KLM) یا به طور کامل (Koniklijke Luchtvaart Maatschapij) بخشی از شرکت هواپیماییایرفرانس-کی ال ام است . این شرکت پیش از ادغام در ایرفرانس هواپیمایی ملی هلند به شمار می‌رفت . در زبان انگلیسی این شرکت به نام Royal Dutch KLM شناخته می‌شود . شرکت ایرفرانس-کی ال ام یک شرکت فرانسوی-هلندی است که تحت قوانین کشور فرانسه قراردارد و پایگاه اصلی آن در نزدیکی فرودگاه شارل دوگل پاریس واقع است . این شرکت همچنین بزرگ‌ترین هواپیمایی اروپا به شمار می‌رود .(از نظر حجم مسافر، میزان درآمد سالیانه و مسافت طی شده) کی ال ام در سال ۲۰۰۴ میلادی بیش از ۶ میلیون مسافر را جابجا نمود . ایرفرانس-کی ال ام یکی از اعضای اصلی کارتل هوایی اسکای تیم آلیانس به شمار می‌رود . از دیگر اعضای این کارتل می‌توان به هواپیمایی دلتا، آئرومکزیکو، هواپیمایی کره، هواپیمایی چک، آلیتالیا، هواپیمایی نورث وست، آئروفلوت و هواپیمایی کنتیننتال اشاره کرد . هر دو شرکت ایرفرانس و کی ال ام پس از ادغام نیز با نشان اختصاصی خود پرواز می‌کنند .

تاریخچه 

کی ال ام در روز ۷ اکتبر سال ۱۹۱۹ میلادی تأسیس شد . این موضوع کی ال ام را به قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی جهان که هنوز تحت نام اولیه خود فعالیت می‌کند تبدیل کرده‌است . اولین پرواز کی ال ام در روز ۱۷ می‌سال ۱۹۲۰ و در مسیر لندن به آمستردام انجام گرفت . تنها مسافران این پرواز دو خبرنگار انگلیسی و تعدادی روزنامه بودند . این پرواز با یک فروند هواپیمای ایر کو دهاویلند DH۱۶ با شناسه EALU صورت گرفت . جری شاو خلبانی این پرواز را به عهده داشت . با این حال پروازهای منظم شرکت از سال ۱۹۲۱ آغاز شد . در آن زمان کی ال ام پروازهای مختلفی را از آمستردام به مقصد شهرهایی چون روتردام، بروکسل، پاریس، لندن، برمن، کپنهاک و مالمو با هواپیماهای فوکر F۲&۳ انجام می‌داد .
پروازهای بین قاره‌ای شرکت در سال ۱۹۲۹ با پرواز به کلونی در اندونزی آغاز شد . این پرواز توسط هواپیماهای فوکر F۷-B انجام می‌گرفت . اولین پرواز شرکت بر فراز اقیانوس اطلس در دسامبر سال ۱۹۳۴ به مقصد کوراکوا آغاز شد . در ۲۱ ماه می‌سال ۱۹۴۶ کی ال ام پرواز منظم آمستردام به نیویورک را راه اندازی نمود . نخستین پرواز شرکت برفرلز قطب شمال در سال ۱۹۵۸ و به مقصد ژاپن انجام گرفت .
در مارس سال ۱۹۶۰، نخستین هواپیمای جت را وارد ناوگان خود کرد: یک فروند داگلاس دی سی ۸ . استفاده از فرودگاه اسکیپول(Schiplol Airport) در سال ۱۹۶۷ آغاز شد، و اولین بویینگ ۷۴۷ در فوریه ۱۹۷۱ وارد ناوگان شرکت گشت . در این سال عصر هواپیماهای جت پهن پیکر برای کی ال ام آغاز گشت . در ژوئن سال ۱۹۸۹ شرکت اولین بویینگ ۷۴۷-۴۰۰ خود را به نمایش گذاشت . در جولای سال بعد اعلام شد کر ال ام ۲۰ درصد از سهام شرکت آمریکایی نورث وست(Northwest Airlines) را خریداری کرده‌است، این موضوع سبب ایجاد اتحادی قدرتمند بین این دو شرکت هواپیمایی گشت . درمارس سال ۱۹۹۹ هر دو شرکت راه اندازی ورلد بیزینس کلاس(World Business Cladd) را در پروازهای بین قاره‌ای خود اعلام کردند . اولین بویینگ ۷۶۷-۳۰۰ای آر، کی ال ام در جولای ۱۹۹۵ به پرواز درآمد .
در مارس و ژوئن ۲۰۰۲ کی ال ام اعلام کرد، با خرید هواپیماهای بویینگ ۷۷۷-۲۰۰ای آر و ایرباس‌های ای ۳۳۰-۲۰۰ و بازنشسته کردن هواپیماهای بویینگ ۷۶۷ ، ۷۴۷-۳۰۰ و مک دانل داگلاس ام دی ۱۱ ناوگان بین قاره‌ای خود را نوسازی خواهد کرد . در همین چارچوب در نخستین بویینگ ۷۷۷ در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۳ و نخستین ایرباس ای ۳۳۰ در ۲۵ آگوست ۲۰۰۵ به ناوگان کی ال ام پیوست .



 English
Koninklijke Luchtvaart Maatschappij N.V., doing business as KLM Royal Dutch Airlines (Dutch: Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, pronounced [ˌkɔnɪŋkləkə ˌlʏxtfaːrt maːtsxɑˈpɛi̯], literally "Royal Aviation Company"; usual English translation: Royal Dutch Airlines), is the national airline of the Netherlands and is part of Air France-KLM. KLM's headquarters are in Amstelveen near its hub at Amsterdam Airport Schiphol. KLM operates worldwide scheduled passenger and cargo services to more than 90 destinations. It is the oldest airline in the world still operating under its original name. As of 31 March 2010, it has 31,787 employees.[1]
The merger of KLM with Air France in May 2004 created Air France-KLM, which is incorporated under French law with headquarters at Paris-Charles de Gaulle Airport. Both Air France and KLM continue to fly under their distinct brand names. Air France-KLM is part of the SkyTeam alliance with Aeroflot, Aeroméxico, Air Europa, Alitalia, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, Czech Airlines, Delta Air Lines, Kenya Airways, Korean Air, TAROM and Vietnam Airlines.

Pre World War II

KLM was founded on 7 October 1919, making it the oldest carrier in the world still operating under its original name, though the company stopped operating during the Second World War - apart from the operations in the Dutch Antilles in the Caribbean. The first KLM flight was on 17 May 1920, from Croydon Airport, London to Amsterdam carrying two British journalists and a number of newspapers. It was flown by an Aircraft Transport and Travel Airco DH.16, callsign G-EALU, piloted by Jerry Shaw. In 1920 KLM carried 440 passengers and 22 tons of freight. In 1921 KLM started scheduled services.
By 1926 it was offering flights to Amsterdam, Rotterdam, Brussels, Paris, London, Bremen, Copenhagen and Malmö, using primarily Fokker F2 & Fokker F.III.[2]
Intercontinental service to the Netherlands East Indies (today's Republic of Indonesia) started in 1929. This was for several years the world's longest scheduled air route. The service used Fokker F.VIIb, although the first non-scheduled KLM flight had been in 1924 by Fokker F7 registration H-NACC piloted by Van der Hoop. In 1930 KLM carried 15,143 passengers. The Douglas DC-2 was introduced on the Batavia service in 1934.
The first transatlantic KLM test flight was between Amsterdam and Curaçao in December 1934 using the Fokker F-XVIII "Snip." The first of the airline's Douglas DC-3 aircraft were delivered in 1936 and these replaced the DC-2s on the service via Batavia to Sydney. KLM were the first airline to serve Manchester's new Ringway airport from June 1938. KLM was the only civilian airline to operate the Douglas DC-5, using four examples in the Dutch East and West Indies between May 1940 and late 1941.

The 1940s

When the Germans invaded the Netherlands on 10 May 1940 a number of KLM aircraft (mostly DC-3's and a few DC-2's) were enroute to or from the Far East. Five DC-3s and one DC-2 managed to escape to England. During the entire war these KLM planes and KLM crew would fly the infamous Bristol-Lisbon scheduled passenger flights under BOAC registration. The PH-ALI 'Ibis', then registered as G-AGBB, was attacked three times by the Luftwaffe: on 15 November 1942 and 19 April 1943 and finally on 1 June 1943 (fatal to passengers and crew, see BOAC Flight 777). Some KLM aircraft with crew ended up in the Australia-Indonesia region where they aided in transporting people that were escaping the Japanese aggressor in that area.
On 21 May 1946, KLM was the first continental European airline to launch scheduled service to New York.

هیچ نظری موجود نیست: